نوشته ها
انواع اختلالات روانی در مدارس
انواع اختلالات روانی در مدارس
نقص توجه و بیشفعالی (ADHD)
یکی از شایعترین اختلالات روانی دوران مدرسه که شاید همه دانشآموزان آن را تجربه کرده باشند، نقص توجه و بیشفعالی است. اما اگر این اختلال در سنین پایین تشخیص داده شود، بهخوبی قابل درمان است و فرد در بزرگسالی هیچ مشکلی برای زندگی در جامعه و فعالیتهای روزمره نخواهد داشت.
- رفتارهای تکانشی
- عدم توجه به مطالب درسی
- نقص در به یادآوری مطالب کلاس
- عدم نگهداری ذهنی مطالب درسی
- بی نظمی در انجام تکالیف
- بی توجهی به صحبتهای معلم
همانطور که گفته شد، این علائم بهتنهایی نشانهای از وجود این اختلال نیستند و تشخیص گذاری و توجه بهمدت آن به عهده روانشناس و روانپزشک است.
اختلالات اضطرابی
اختلالات اضطرابی معمولاً ریشه در سالهای اولیه دانشآموزان دارند و ممکن است بهطور خاص مربوط به مدرسه و در ارتباط با معلمان نباشد. اما از آنجایی که ممکن است هر فشار و محیط پرتنش باعث تشدید این اختلال شود، مدرسه و حجم زیاد درسها نیز میتواند این اختلال را برای آنها تشدید کند.
این اختلال در روابط بین فردی دانشآموزان نیز تأثیر میگذارد و باعث میشود که آنها بهخوبی با همکلاسیهایشان و معلمان ارتباط لازم و کافی را برقرار نکنند و دچار انزوا و گوشهگیری شوند. با این توضیحات بهتر است در ادامه برای شناخت این اختلال به نشانههای رایج آن توجه کنید.
- ترس و اضطراب بیش از حد
- تحریکپذیری زیاد
- بیقراری شدید
- علائم بدنی مانند سردرد، حالت تهوع و اسهال
مشکلات خواب و بیخوابی
لازم است بدانید که این علائم ممکن است بسیار خفیف باشد و دانش آموزان در مراحل اولیه میلی بهبیان آنها با خانواده و مسئولین مدرسه نداشته باشند؛ پس بهتر است در سالهای مدرسه بهخصوص نوجوانی، دانش آموزان از خدمات روانشناختی مدارس استفادهکنند تا دچار اختلالات روانی در مدارس نشوند.
اختلال وسواسی اجباری (OCD)
حتماً تا به حال با کودکانی مواجه شدهاید که از دوستان خیالی خود صحبت میکنند و برنامه سفر آخرین هفته تابستان را تدارک میبینند! کودکانی که به اختلال وسواسی اجباری مبتلا هستند، معمولاً اجباری را از سمت این افراد برای انجام دادن فعالیتهای خاص حس میکنند. برای مثال دوست خیالیشان از آنها میخواهد که هر دو ساعت یک بار بهمدت نیم ساعت دستهایشان را بشویند.
توجه کنید، برای دانشآموزان و کودکان صحبت با دوست خیالی و زمان گذراندن با او در حالت کلی، اختلالات روانی در مدارس بهحساب نمیآید. اما زمانی که اجبارها روند طبیعی زندگی و فعالیتهای مدرسه او را مختل کند، نیاز به پیگیری و درمان دارد. حال در ادامه سایر علائم این اختلال را بررسی میکنیم.
- کمال گرایی مفرط برای درست انجام دادن تکالیف
- تمرکز زیاد بر روی یک موضوع درسی و بیتوجهی به سایر دروس
- اجبار بر روی تکرار خواندن یک درس
وسواس و اجبار اگر در زمان مناسب تشخیص داده نشود، ممکن است اثرات نامطلوبی روی زندگی دانش آموزان بهخصوص در دوران نوجوانی داشته باشد. پس بهتر است والدین و مسئولین مدرسه بهخوبی راجع به این اختلال و علائم آن اطلاعات کسب کنند.
ارتباط با کلینیک تخصصی مغز و اعصاب نورون
نوبت دهی اینترنتی کلینیک تخصصی و فوق تخصصی مغز و اعصاب نورون