درمان ام اس با فیزیوتراپی

درمان ام اس با فیزیوتراپی و ورزش

فیزیوتراپی کمک می‌کند تا عضلات تقویت شده قدرتمند شوند. همچنین فیزیوتراپی به وانهادگی (relaxation) کمک می‌نماید که منجر به افزایش حرکات مفاصل و تقویت گردش خون می‌گردد. فیزیوتراپ می‌تواند تمرین‌های هوازی را برای شما برنامه‌ریزی نماید.

ورزش می‌تواند سفتی، خستگی و سایر علائم ام اس را بهبود بخشد. اما ورزش کردن بیش از حد ممکن است وضعیت را بدتر کند. بهتر است به آهستگی ورزش کردن را شروع کنید. ابتدا با ۱۰ دقیقه ورزش شروع کنید و بعد به تدریج مدت هر وعده ورزش‌تان را افزایش دهید.

باتوجه به اینکه بیماران ام اس دچار کم تحرکی و بیماری‌های ناشی از آن می‌باشند. تقویت عضلات و تمرینات قدرتی می‌تواند از آتروفی عضلانی جلوگیری نماید و اثرات مثبتی بر روی ضعف حرکتی آنان داشته باشد و حتی باعث کاهش اسپاستیسیتی گردد.

از جمله دیگر مشکلات این بیماران می‌توان از علائمی همچون عدم تعادل در حین راه رفتن، لرزش، ناپایداری در راه رفتن، سرگیجه، حرکات ناگهانی اندامها، عدم هماهنگی بدن و ضعف را نام برد. چون اکثر این بیماران جوان و در سنین فعالیت می‌باشند، ارائه آموزش‌های مناسب در زمینه ورزش در افزایش سطح توانمندی جسمانی آنان موثر است.

بیشتر بدانید : بیماری میوپاتی و انواع آ ن چیست؟

برای بسیاری ورزش به معنی تحت فشار قرار دادن بدن تا حد درد تعریف شده است که تعریف نادرستی است. چرا که ثابت شده است که اگر فرد مبتلا به ام اس تا حد ایجاد درد ورزش کند خستگی و ضعف در آنها افزایش می یابد، برخی بیماران MS با توجه به این دیدگاه، از پرداختن به ورزش خودداری می کنند.

تمرین ورزشی شدید دمای داخلی بدن را افزایش می‌دهد. از آنجا که میلین در حالت طبیعی اعصاب را احاطه و از آنها در برابر اثرات افزایش دما محافظت می‌کند. به دلیل از دست رفتن میلین در بیماران MS هنگام افزایش دمای داخلی بدن میزان برقراری اتصال کوتاه سلول‌های عصبی را در دستگاه عصبی مرکزی افزایش می‌دهد. که نتیجه آن تشدید علائم و گاه ظهور علائم جدید است.

فیزیوتراپی بیماران دچار ام اس بر بازگشت آنان به نقش‌های اجرایی در خانه، محل کار و جامعه متمرکز می‌شود. متخصص فیزیوتراپی بیمار را در نخستین مراجعه کاملاً معاینه می‌کند. تا ناحیه‌های قدرت و ضعف را تعیین کند. و سپس بر مبنای نتایج به دست آمده، شرایط بیمار و اهداف درمان بیماری MS برنامه تمرینی خاصی را به منظور انجام در کلینیک و خانه تهیه می‌کند.

بر اساس نتایج مطالعات پژوهشی، بیماران در مراحل اولیه ‌ام اس با بروز تغییراتی در توانایی راه رفتن، حفظ تعادل و تنفس روبه‌رو می‌شوند. این نشانه‌های اولیه، در صورت نادیده گرفته شدن، به ناتوانی بیشتر منجر می‌شوند.

زمانی که تشخیص ام اس تأیید می‌شود، بهترین گزینه این است که فیزیوتراپی بی‌درنگ شروع شود. تا بیمار را در مبارزه با چالش‌های ملایم یاری کند. و سرعت پیشرفت علایم و نشانه‌های بیماری را کاهش دهد. در ادامه روش‌های فیزیوتراپی که برای این منظور بکار برده می‌شود، ذکر شده است.

شواهد اینگونه نشان می‌دهند که برخی زمینه‌های فیزیوتراپی مانند تمرین‌های قدرتی و تمرین‌های هوازی منجر به افزایش توانایی در راه رفتن، ایستادن و در واقع کاهش خستگی و بی‌رمقی می‌شوند.

برای مشاهده پیج اینستاگرام مرکز تخصصی مغز و اعصاب نورون اصفهان  کلیک کنید.

اما این واقعیت نیز وجود دارد که بیماران ام اس تفاوت زیادی با هم داشته. و از نظر زمان ابتلا و شدت پیشرفت بیماری نیز با هم متفاوت هستند. چنین امری دلالت بر این مهم دارد که یک تمرین خاص را نمی‌توان برای همه توصیه نمود، چون ممکن است برای برخی مفید نباشد.

بنابراین مهم است که انجام تمرینها زیر نظر یک فیزیوتراپ و با مشارکت سایر مراقبین بهداشت صورت گیرد تا هر کسی متناسب با وضعیتی که دارد به انجام تمرین‌ها پرداخته و در طول زمان به وضعیت جسمی بهتری دست یابد.

برای دستیابی به هدف فوق و دستیابی به بهترین روش تاثیر گذار روی سلامتی شخص، تبادل اطلاعات و مشورت و همکاری صریح لازم است.

رویکرد درمانی خاص با توجه به منابع موجود بین درمانگرها، تجربه درمانگر، رجحان شخصی درمانگر و بیمار، متفاوت است. درمان به اشکال مختلف می‌تواند پیشنهاد شود، چه برای بیماران بستری چه برای بیماران سرپایی و چه تمرینهای جمعی.

چنین انعطاف‌پذیریی بسیار ضروری است زیرا هر بیمار خاص و یکتا است. (کمتر دو بیمار کاملا مشابه وجود دارند) و نیازهایشان نیز همواره در حال تغییر می‌باشد.

بر اساس مجموعه تحقیقات و شواهد علمی به مرور جمع شده، فیزیوتراپی می‌تواند برای بیماران ام اس مفید باشد. همچنین فیزیوتراپی بعنوان جزیی از یک رویکرد کلی برای کمک در کنترل علائم ام اس مانند بی رمقی (fatigue) پیشنهاد شده است.

اگر چه فیزیوتراپی دامنه‌های وسیع و رویکردهای بسیاری داشته و ما تنها در شروع بررسی این نکته هستیم که کدام دامنه و رویکرد برای بیماران ام اس بهترین است. فیزیوتراپیست نقش بسزایی در تشخیص و درمان ام اس خواهد داشت.

شما عزیزان می توانید که سوالات خود را با ما در میان بگذارید. با کلیک کردن اینجا سوالات خود را برسید.

مرکز فوق تخصصی مغز و اعصاب و نورون

برای دریافت اطلاعات بیشتر به بخش تماس با ما مراجعه کنید.

مطالب پیشنهادی :

اورای بینایی چیست