روش تشخیص و درمان دوبینی

علل دوبینی تک چشمی مربوط به مسائل چشم پزشکی مانند کاتاراکت یا آستیگماتیسم می باشد. و بیماری های مغز و اعصاب مطرح نمی باشد.
تشخیص دوبینی چشم از آنجایی که دلایل احتمالی زیادی برای آن وجود دارد، می‌تواند بسیار دشوار باشد. در واقع، چنانچه در گزارشی از سوی آکادمی چشم پزشکی آمریکا (AAO) آمده، بیماری که دچار دوبینی چشم است ممکن است دارای طیف گسترده‌ای از علائم و نشانه‌ها از علائم خوش‌خیمی همچون خشکی چشم تا علائم تهدید کننده زندگی مانند تومورهای داخل جمجمه باشد. در برخی موارد نادر نیز علت آن ممکن است «سندرم ورنیکه (کورساکوف)» یا همچنین «نارسایی همگرایی» باشد.

چشم پزشک معاینه‌ی خود را با سوال در مورد دوبینی تک چشمی یا دوچشمی شروع می‌کند. چنانچه دوبینی تک چشمی باشد،‌ احتمالا مشکل از خود چشم است و ارتباطی به اعصاب ندارد. از این جهت، احتمالا مشکل فرد وخیم نیست.

تشخیص دوبینی در کودکان

کودکان نمی‌توانند به درستی علائمی که تجربه می‌کنند را توصیف کنند، همین نیز می‌تواند تشخیص دوبینی را برای متخصص چشم دشوار سازد.

علائم جسمی دوبینی شامل موارد زیر هستند:
  • چپ‌چشمی یا تنگ کردن مردمک چشم برای دیدن
  • پوشاندن یک چشم با دست
  • چرخاندن سر به شکل غیرطبیعی
  • نگاه کردن به اشیاء از بغل به جای جلو
  • حرکت دادن چشم‌ها برای دیدن تصاویر به چپ و راست
  • روش درمان دوبینی چشم
  • درمان به علت اصلی بستگی دارد.

درمان دوبینی تک چشمی

درمان به علت آن بستگی دارد.

آستیگماتیسم:

این عارضه همان انحنای غیرطبیعی قرنیه است. عینک‌ مخصوص یا لنز تماسی اغلب می‌تواند خمیدگی را برطرف کرده و عبور نور ورودی به چشم را تصحیح کند.

جراحی لیزر گزینه دیگری است. در این روش درمانی به وسیله دستگاه لیزر شکل قرنیه تغییر داده می‌شود.

آب مروارید:

در این مورد عمل جراحی معمولا بهترین گزینه بوده و تاری دید و علت دوبینی چشم را برطرف می‌کند. عوارض آب مروارید شامل دید ابری، هاله‌های نور، مشکلات دید در شب و دوبینی است، اما درمان معمولا می‌تواند این مشکلات را برطرف کند.

خشکی چشم:

اگر چشم‌ها به اندازه کافی اشک تولید نکنند یا اینکه اشک به سرعت خشک شود، چشم ملتهب و قرمز شده و دچار درد می‌شود و نتیجه آن دوبینی چشم است. اغلب تجویز قطره‌های اشک مصنوعی موجب تسکین این علائم می‌شود.

روش تشخیص و درمان دوبینی

درمان دوبینی دو چشمی

بسته به علت، درمان دوبینی چشم متفاوت است، با این حال، شامل موارد زیر است:

• استفاده از عینک
  • تمرینات چشم
  • استفاده از لنز مات
  • تزریق بوتاکس به عضلات اطراف چشم، باعث آرامش این عضلات می‌شود
  • استفاده از پچ چشم
  • عمل جراحی روی عضلات چشم برای اصلاح موقعیت آن
  • استفاده از عینک یا منشور نیز می‌تواند تصویر را به نحوی چرخش ‌دهد که هر دو چشم یک تصویر واحد را ببینند.

تمرینات چشم

انجام تمرینات و حرکات خاص نمی‌تواند بسیاری از عللی که موجب دوبینی چشم شده‌اند را برطرف کند. با این حال، برخی از تمرینات می‌تواند به نارسایی همگرایی کمک می‌کند.

1. همگرایی صاف
  2.  روی یک هدف دقیق مانند یک مداد یا خودکار یا متن ریز روی یک مجله تمرکز کنید.
  3.  شیء یا متن را در سطح چشم و به اندازه یک دست دور از خود نگه دارید.
  4.  سعی کنید هدف تا جای ممکن به صورت یک تصویر واحد باقی ماند.
  5.  هدف را از سمت بینی به آرامی و آهستگی حرکت دهید.
  6. هنگامی که تصویر واحد به دو تصویر تبدیل شد، چشمان شما با هم هماهنگ نیستند. دوباره تمرکز کنید تا یک تصویر ایجاد شود. وقتی که هدف در یک تصور متمرکز شد، آن را به بینی خود نزدیک‌تر کنید.
  7.  زمانی که نتوانستید تصاویر را به هم پیوند دهید، دست خود را به حالت اول برگردانید و تمرین را از نو شروع کنید
  8.  دامنه‌ی همگرایی طبیعی ۱۰ سانتیمتر از بینی فاصله دارد. سعی کنید، تصویر را تا این محدوده به صورت واحد حفظ کنید.

چشم پزشک ممکن است به این منظور از ابزاری ویژه‌ای به نام «کارت نقطه‌ای» نیز بهره ببرد.

پرش همگرایی

1.  هدفی مانند تمرین همگرایی صاف انتخاب کنید.
  2.  هدف را در فاصله ۲۰ سانتی متری بینی خود نگه دارید.
  3.  بین ۵ تا ۶ ثانیه به هدف خیره شوید.
  4.  سپس به هدف دیگری در فاصله‌ی حدود ۳ متری به مدت ۲ تا ۳ ثانیه نگاه کنید.
  5.  از فاصله نزدیک‌تری به هدف نگاه کنید.
  6.  این کار را تکرار کنید، به تدریج هدف را نزدیک کنید تا زمانی که بتوانید بدون دوبینی در فاصله‌ی ۱۰ سانتیمتری به هدف خود نگاه کنید.

اثربخشی این تمرینات تا حد زیادی به درمان نارسایی همگرایی محدود است. اگر علائم و نشانه‌های دوبینی بهبود پیدا نکرد، برای آزمایش‌های بیشتر به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید.

برای مشاهده پیج اینستاگرام مرکز تخصصی مغز و اعصاب نورون اصفهان  کلیک کنید.

مطالب پیشنهادی :

روش‌های برای فرار از سر‌دردهای روزانه

تشنج پایدار ( استاتوس اپیلپتیکوس)

مایع مغزی-نخاعی

دوبینی تک چشمی چیست ؟

برای دریافت اطلاعات بیشتر به بخش تماس با ما مراجعه کنید.