راه های تقویت حافظه

روش هایی برای تقویت مغز

در این مقاله از کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و نورون می خواهیم که مطالبی راجع به روش هایی برای تقویت مغز برای شما عزیزان ارائه بدهیم پس تا آخر این مقاله ما را همراهی کنید.

 

روش هایی برای تقویت مغز 

اگر چه مغز ما قوی ‌ترین رایانه در کره زمین محسوب می شود اما گاها دچار خطا می‌ شود. در کل انسان ها بیشتر وقت خود را صرف انباشته کردن چیزهای بی‌فایده و گوناگون به داخل مغزم می کنند. اهمیتی ندارد که مغز ما انسان ها چه قدر قدرتمند است، آنچه مهم است این است که بدانیم این عضو نیاز به جبران و احیای خود دارد تا بتواند قالب و توانایی خود را حفظ کند یا خیر ؟

محققان روش‌های گوناگونی را برای سوپر شارژ کردن مغز و افزایش کارآیی مغز پیشنهاد داده‌اند که در این نوشتار ساده‌ترین آنها ارائه شده تا هر فردی بتواند به محض احساس نیاز، به آن ها دسترسی داشته باشد و آن ها را به کار بسته و از مزایای آن بهره‌مند شود این روش ها عبارتند از:

 

۱. مصرف کردن بادام

بادام حافظه را تقویت می‌کند و اگر در ترکیب با شیر پیش از رفتن به رختخواب و یا پس از برخاستن از خواب به هنگام صبح مصرف شود، تأثیر بهتری دارد.

بادام و تقویت مغز

۲. مصرف کردن آب سیب 

پژوهشگران نشان داده‌اند که آب سیب تولید نوعی انتقال دهنده عصبی حیاتی «استیلکولین» را در مغز افزایش داده و از این طریق قدرت حافظه را نیز تشدید می‌کند.

۳. حتما خوب بخوابید

تحقیقات نشان می‌دهد که حافظه بلند مدت در طول خواب با پخش دوباره تصاویر تجربه شده در روز تقویت میشود.

خواب و تقویت حافظه

۴. از کوچکترین تفریحات خود لذت ببرید

استرس قدرت مغزی ما را تحلیل می‌برد. ذهنی که در استرس گرفتار شده، بیشتر منابع حافظه ما را مصرف می ‌کند و به این ترتیب، ذهنی ضعیف و کودن برای ما باقی می‌گذارد. تلاش کنید برای خود عادت های ساده تفریحی در روز تعیین کنید تا بتوانید به کمک آنها استرس را از ذهن خود پاک کنید. برخی از این تفریحات ساده و مفید برای ذهن و بدن و روان عبارتند از:

گوش دادن به موسیقی مورد علاقه، بازی با کودکان، قدردانی از دیگران، پیاده روی، دوچرخه سواری و یا شنا به طور روزانه، کار کردن با یک وبلاگ و سرانجام شرکت در کلاس‌های یوگا و سلامت به طور روزان

۵. یوگا انجام دهید

یوگا و مدیتیشن استرس را تخلیه می‌ کند. استرس قاتل حافظه است، اما یوگا و مدیتیشن با کاهش استرس، پایین آوردن فشار خون، کاهش سرعت تنفس، کاهش سرعت متابولیسم و آزاد کردن تنش از ماهیچه‌ها، ذهن را تقویت می‌کنند.

یوگا و تقویت مغز

۶. ورزش با ذهن

همان گونه که ورزش جسمی برای بهره ‌مندی از یک بدن قوی و سالم ضروری است، ورزش ذهنی نیز به همین اندازه مهم است تا بتوانید ذهنی تیز و فعال داشته باشد. آیا تاکنون توجه کرده‌اید که چرا کودکان قدرت مغزی قوی‌تری نسبت به افراد بالغ دارند؟ چون کودکان ذهنی بازیگوش دارند و یک چنین ذهنی توان حافظه را بالا می‌برد. برای رسیدن به چنین توانایی می‌توانید پازل یا جدول حل کنید، در کارهای گروهی داوطلب شوید، با دیگران تعامل کنید، به یک سرگرمی مانند مطالعه، نقاشی یا حتی دیدن پرندگان مشغول شوید، یک مهارت جدید یا یک زبان جدید بیاموزید.

۷. مصرف مواد قندی را حتما کاهش دهید

قند غذا نیست، بلکه شکلی از کربوهیدرات است که یک انرژی واهی تولید می‌کند. مصرف زیاد مواد قندی باعث بروز نشانه‌های عصبی و رنج آور، ضعف حافظه و دیگر اختلالات عصبی می‌شود. غذاها را بدون افزودن شکر مصرف کنید و از مصرف نوشیدنی‌های شیرین یا مقدار زیادی شکر یا قند با کافئین پرهیز کنید.

کاهش مصرف مواد قندی

۸. استفاده از گندم سبوس‌دار

گندم سبوس‌دار دارای لسیتین است. این ماده، مشکل سخت شدن سرخرگ‌ها را آسان می‌کند و از این طریق موجب بهبود عملکرد مغز می‌شود.

۹. تقویت قدرت تخیل

یونانی‌ها اصل خیال ‌پردازی را برای به خاطر سپردن همه چیز یاد می‌گیرند. این تکنیک نیاز دارد که فرد یک تخیل واقعی و رنگی را ایجاد کند که بتوان آن را به یک موضوع یا شی خاص ارتباط داد. اگر شما همه حواس خود شامل لامسه، بویایی، چشایی، شنوایی و بینایی را درگیر خیال ‌پردازی کنید، می‌توانید جزییات بیشتری از یک موضوع را به یاد بیاورید. این کار به تقویت حافظه شما کمک می‌کند.

۱۰. کنترل خشم

برخی غذاهای تهیه شده از آرد سفید، مصرف زیاد نان سفید یا نشاسته می‌تواند منجر به بروز حساسیت های عصبی در شما شود. در نهایت، مصرف این قبیل مواد غذایی پرخاشگری و برخی از رفتارهای افسردگی را موجب می‌شود. پس تا می توانید از مصرف آن ها را کاهش دهید.

در صورت مفید بودن این مطالب آن را در اختیار دوستان خود قرار بدهید.

مرکز فوق تخصصی مغز و اعصاب و نورون

برای دریافت اطلاعات بیشتر به بخش تماس با ما مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *