کلینیک مغز و اعصاب اصفهان | علائم و نشانه های تشنج

علائم و نشانه های تشنج

علائم و نشانه های تشنج : تشنج به اختلال الکتریکی کنترل نشده و ناگهانی در مغز گفته می شود. این اختلال می تواند باعث تغییر رفتار ، حرکات ، احساسات و سطح هوشیاری فرد شود‌.اگر فردی ۲ یا بیشتر از ۲ بار دچار تشنج شده و یا بدون علت زمینه اى مستعد تشنج باشد مبتلا به تشنج یا اپیلپسى است.
انواع مختلفی از تشنج وجود دارند که شدت آنها با یکدیگر متفاوت است. نوع تشنج بسته به محل و نحوه ی آغاز آن در مغز متفاوت است. بیشتر تشنج ها ۳۰ ثانیه تا ۲ دقیقه طول می کشند.تشنجی که بیش از ۵ دقیقه طول بکشد اورژانس پزشکی محسوب می شود.

تشنج شایع تر از چیزی است که فکر می کنید و می تواند پس از سکته ی مغزی ، آسیب بسته به سر ، عفونت هایی نظیر مننژیت و یا دیگر بیماری ها رخ دهد. با این حال در بسیاری از مواقع ، علت تشنج مشخص نیست. اغلب اختلالات تشنجی را می توان با دارو کنترل کرد با این حال مدیریت این بیماری می تواند با تاثیر چشمگیری بر زندگی روزمره ی فرد همراه باشد. خبر خوب این است که بیمار می تواند با مشورت با پزشک ، تعادل خوبی میان درمان تشنج و عوارض جانبی داروها برقرار کند.

علایم و نشانه های تشنج بسته به نوع آن خفیف تا شدید می باشند.

این علایم و نشانه ها عبارتند از:

• سرگیجه ی موقت
  • خیره ماندن فرد
  • حرکات پرشی دست ها و پاها
  • از دست دادن هوشیاری و آگاهی

علایم شناختی و عاطفی نظیر ترس ، اضطراب و آشناپنداری

پزشکان معمولا تشنج ها را بر اساس مکان و چگونگی آغاز فعالیت الکتریکی غیر طبیعی به دو نوع عمومی و کانونی تقسیم می کنند. اگر چگونگی آغاز تشنج مشخص نباشد آن را «تشنج با شروع نامشخص» می نامند.

شما عزیزان می توانید که سوالات خود را با ما در میان بگذارید. با کلیک کردن اینجا سوالات خود را برسید.

مرکز فوق تخصصی مغز و اعصاب و نورون

برای دریافت اطلاعات بیشتر به بخش تماس با ما مراجعه کنید.

برای مشاهده پیج اینستاگرام مرکز تخصصی مغز و اعصاب نورون اصفهان  کلیک کنید.

بیشتر بدانید :

دیس استزی و انواع آن