افسردگی و راه های درمان آن

چگونه افسردگی خود را درمان کنیم؟

در این مقاله از کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و نورون می خواهیم راجع به افسردگی و راه های درمان آن برای شما عزیزان مطالب مفیدی را ارائه بدهیم پس تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

چگونه افسردگی خود را درمان کنیم ؟

در حال حاضر پرداختن به مقوله افسردگی بسیار حائز اهمیت می باشد چرا که افسردگی حدودا ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت در جهان را در برگرفته در واقع این آمار‌ ها در کشور‌ های مختلف، متفاوت می باشد. در کشور ما این آمار شامل ۲۱ تا ۲۵ درصد می‌باشد. طبق برخی از گزارشات احساس پریشانی و افسردگی، اغلب موجب می شود که افراد به استفاده از قرص‌های مختلف ترغیب شوند.

ولی با توجه به زمینه‌ی افسردگی که ناشی از آسیب‌های روانی  و محیطی در فرد می‌باشد، درمان افسردگی با روش های طبیعی، می‌تواند جایگزینی مناسب برای انسان باشد.

 افسردگی و راه های درمانی آن :

در رابطه با موضوع افسردگی و درمان آن باید بگوییم که افسردگی نوعی درماندگی آموخته شده می باشد که در آن فرد به صورت شناختی به این نتیجه می ‌رسد که دچاره نوعی ابهام و سرگشتگی است. این حالت می‌تواند در شرایط مختلف از جمله، از دست دادن خانواده، فوت عزیزان، بیکاری، از دست دادن شغل، کنکور و به طور کلی ناشی از یه حادثه یا اتفاق در کلیت زندگی باشد.

افسردگی برخلاف تصور رایج مردم که بیشتر آن را فیزیکی تصور می‌کنند، یک اختلال ذهنی و روانی می‌باشد که نهایتا منجر به تغییر جسمی می‌شود. ما در تصوراتمان افراد افسرده را کم تلاش و گوشه گیر و منزوی می‌بینیم، و گاهی حالت روانی آن ها را به اشتباه فیزیلوژیک می‌نگریم، در حالی که وضعیت افسرده گونه که بیشتر ناشی از فقدان انگیزه‌ی کافی بوده نوعی خطای شناختی محسوب می‌شود.

گاهی این احساس به یک بعدازظهر جمعه خلاصه می‌شود اما زمانی که این حس چند روز یا چند هفته به درازا بکشد، شما دچار بیماری افسردگی شده‌اید. داروهای ضد افسردگی هرچند تعادل شیمیایی مغز شما را برقرار می‌کنند اما مانند سایر داروها ممکن است عوارضی را هم به همراه داشته باشند و هم‌چنین از آن‌جا که درمان این قبیل بیماری‌ها طولانی است. این مقاله به شما پیشنهاد می‌کند که درمان‌های طبیعی را به جای داروهای ضد افسردگی جایگزین کنید.

روش های درمانی

برخی روش های ساده را به شما دوستان توصیه می کنیم و در موارد خاص و حاد این‌ بیماری کماکان مراجعه به پزشک را به شما توصیه می کنیم:

خودتان را در خانه یا اتاق محبوس نکنید:

افسردگی را یک هیولای مخرب تصور کنید که هر روز بر روی شانه شما می ‌نشیند و در گوش شما زمرمه می‌کند که در دنیای مملو از تاریکی‌ها و بدی‌ها زندگی می‌کنید. مدام به شما یادآور می‌شود که فرد بی‌ارزشی هستید و سزاوار و شایسته روابط اجتماعی نیستید و منفی ‌بافی ‌هایی از این قبیل. به حرف او گوش ندهید!
بنابراین در دوران افسردگی با دوستان و اطرافیان قابل اعتماد خود معاشرت کنید و اجازه دهید که درگذر از این بحران به شما کمک کنند.

افسردگی

دور کردن افراد سمی از زندگی :

اما از آن سو هم در نظر داشته باشید که مراوده و وقت گذراندن با کسانی که سعی می‌کنند به شما بقبولانند برای فرار از افسردگی باید آن را نادیده بگیرید هیچ سودی به حال شما ندارد. درست مانند این است که به کسی که سرطان دارد بگوییم تومورهای بدخیم‌ات را کوچک کن یا از کسی که دیابت دارد بخواهیم قند را از خونش خارج کند. به عنوان بخشی از نیازهای شما در درمان افسردگی شما باید بیاموزید که افکار منفی را به افکار مثبت تبدیل کنید. بنابراین احاطه شدن شما با افرادی با افکار مثبت و پذیرش نگرش آن‌ها به شما کمک می‌کند که مثبت ‌اندیشی را در ذهن خود پرورش دهید و در حقیقت در محیطی شفابخش قرار بگیرید.

در مصرف مواد اعتیادآور محتاط باشید :

به عنوان درمان سنتی و گیاهی افسردگی، مصرف گیاه شاه‌ دانه و سیلوسایبین ماده‌ای توهم‌زا است. قارچ‌های سیلوسایبین یا قارچ‌های جادویی حاوی سیلوسایبین هستند که به صورت تفریحی و سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند معمول بوده است. اما توجه داشته باشید که هر دوی این مواد پتانسیل تبدیل شدن به ماده مخدر را برای بدن دارند که می‌تواند اثرات روانی بدتری را ایجاد کند.

سعی کنید که بخندید :

خداوند برای غلبه بر مشکلات زندگی ۳ روش را در اختیار انسان قرار داده است: خواب، امید و خنده.  در آیین بودا، خنده از اهمیت ویژه‌ای تماشای یک فیلم کمدی، خواندن کتاب‌های طنز و ملاقات با دوستان شوخ‌طبع می‌تواند بهترین داروی شما باشد. همه ما می‌دانیم که اگر به مشکلات بخندیم همیشه موضوعی برای خندیدن داریم. دانشمندان اعلام کرده‌اند بهترین راه درمان انواع افسردگی در انسان خندیدن است. این روش درمانی هیچ هزینه‌ای ندارد و همیشه در دسترس است.

خندیدن نه تنها برای از بین بردن اندوه مفید است، بلکه مقاومت بدن را در برابر انواع بیماری‌ها افزایش می‌دهد. در هنگام بروز علائم افسردگی خود را در معرض شرایط خنده‌آور قرار دهید. تماشای یک فیلم کمدی، خواندن کتاب‌های طنز و ملاقات دوستان شوخ‌طبع می‌تواند بهترین داروی شما باشد.
درمان افسردگی با خنده
مصرف مواد غذایی مفید :

نکته دیگر در مورد درمان افسردگی این است که ویتامین D می‌تواند افسردگی، زوال عقل و دیابت را کاهش دهد. اما برای درمان افسردگی مصرف مواد مغذی دیگری هم می‌تواند کمک ‌کننده باشد که خوشبختانه به صورت روزانه کم و بیش این مواد به بدن ما می‌رسند. موادی نظیر اسیدهای آمینه، فولات، ید، آهن، منیزیم، اسیدهای چرب امگا ۳، سلنیوم، ویتامین B و روی. البته در کنار این مواد مفید، مواد غذایی وجود دارد که موجب اختلال در سطح قند خون، سیستم عصبی و یا صدمه به مغز می‌شود که باید از خوردن آن‌ها حتی الامکان اجتناب کرد. موادی نظیر الکل، کافئین، شیرین کننده‌های مصنوعی، روغن هیدروژنه، مواد غذایی فرآوری شده، قند تصفیه شده و غذاهای غنی شده با سدیم.

در حیاط خانه باغبانی کنید :

دست به کار شوید. هر چند که با زندگی‌های امروزی امکان باغبانی در حیاط‌های با صفا و باغچه‌های زیبا برای همه افراد میسر نیست اما پرورش گل و گیاه در آپارتمان هم می‌تواند تاثیر مثبت خود را داشته باشد. حتی می‌توانید بخش کوچکی از مواد غذایی خود را در گلدان‌های خانگی پرورش دهید و علاوه بر بهره‌گیری از انرژی مثبت باغبانی، غذایی سالم را نوش جان کنید.

نگران نباشید که در باغبانی مهارتی ندارید همین که بتوانید به عنوان سرگرمی به این کار بپردازید کافی است.  در نظرسنجی که اخیرا انجام شده است میزان شادی و رضایت از زندگی باغبانان از افرادی که باغبانی نمی‌کنند به طرز قابل ملاحظه‌ای بیشتر است.
حتما ورزش کنید :

گرچه افسردگی تمام انرژی شما را می‌گیرد، اما ورزش کردن هرچند با وجود افسردگی کار ساده‌ای نیست به اندازه داروهای ضد افسردگی یا حتی بیشتر از آن‌ها مفید است. مردانی که ورزش منظم دارند یک چهارم کمتر از سایرین به حالت افسردگی دچار می شوند. نکته دیگر در مورد درمان افسردگی این است که ورزش در امر کاهش افسردگی تاثیر بسزایی دارد

فعالیت بدنی به عنوان راهی برای کسب تناسب اندام و رفع فشار خون بالا، دیابت، چاقی و دیگر بیماری ها هواداران خود را دارد. تحقیقات در حال گسترش نشان می دهد که فعالیت جسمی می تواند سبب تخفیف نشانه های برخی اختلالات روانی مثل اضطراب و افسردگی و مانع عود بعد از درمان شود.

نکته دیگر در مورد درمان افسردگی این است که ورزش در امر کاهش افسردگی بیشترین تاثیر را در افرادی داشته که از فعالیت بدنی بیشتری برخوردارند و هم‌چنین با این که در همه طبقات سنی به میزان قابل ملاحظه ای از افسردگی می‌کاهد، هر چه بر سن افراد افزوده شود، کاهش افسردگی در اثر آن بیشتر است. ورزش برای هر دو جنس زنان و مردان سودمند است و پیاده ‌روی و دویدن آرام بیش از سایر انواع حرکات ورزشی در کاهش افسردگی موثرند.

ورزش برای درمان افسردگی

طب سوزنی

طب سوزنی می‌تواند در درمان افسردگی مفید باشد. محققان با انجام طب سوزنی بر روی ۱۵۰ زن باردار توانستند علائم افسردگی را در این افراد تا ۶۳ درصد بهبود بخشند. اگرچه نتیجه‌گیری قطعی در خصوص نقش طب سوزنی بر روی سلامت روح و روان نیاز به تحقیقات بیشتر دارد اما شما هم می‌توانید در حالی که در انتظار اثبات قطعی اثرات طب سوزنی هستید از عملکرد مثبت آن بهره‌مند شوید.
نکته ای که در درمان افسردگی خیلی مهم است و باید به آن توجه کرد این است که :
احتمال دارد که شما مجبور شوید تا آخر عمرتان با آن بجنگید. چرا که شیوه و عادت افسردگی این می باشد که رد شما را بگیرد و به شما بچسبد و هر جای خانه که می روید و درست لحظه ای که انتظارش را ندارید، بر سر و صورت شما بکوبد. در هر حال اگر بتوانید با تکنیک‌هایی که اشاره کردیم، با افسردگی خود کنار بیایید شما هم می توانید در هر برخورد بر سرش بکوبید و آن را شکست دهید.

در صورت مفید بودن این مطالب آن را در اختیار دوستان خود قرار بدهید.

مرکز فوق تخصصی مغز و اعصاب و نورون

برای دریافت اطلاعات بیشتر به بخش تماس با ما مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *