عوارض بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون چه عوارضی دارد ؟

عوارض بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون (Parkinson’s Disease) یا PD، برای اولین بار توسط دانشمند بریتانیایی دکتر جیمز پارکینسون در سال ۱۸۱۷ میلادی توصیف شد. دکتر جیمز پارکینسون این بیماری را فلج لرزان نامید اما در اصل تمامی افراد مبتلا به این بیماری لرزش ندارند. گفتیم که این بیماری از شایع ترین بیماری های مخرب اعصاب به شمار می رود.

به طور مختصر علایم بالینی این بیماری و در واقع نشانه های متمایز این بیماری عبارتند از:

•  لرزش یا ترمور(در حین استراحت)
  • کندی حرکت
  • سفتی یا رژیدیتی و خشکی اندام ها

که هر کدام از این علایم به همراه علایم دیگری که ممکن است در این بیماران مشاهده شود به طور مفصل در مقاله “علایم بیماری پارکینسون” بیان شده است.

در حالیکه دو یا تعداد بیشتری از این علایم بویژه در یک سمت بیشتر از سمت دیگر پدیدار شود بیماری پارکینسون تشخیصی است که مورد بررسی قرار می گیرد مگر اینکه علایم دیگری همزمان وجود داشته باشد که بیانگر احتمال بروز بیماری دیگری باشد.

همان طور که اشاره شد معمولاً علایم پارکینسون ابتدا در یک سمت بدن ظاهر می شوند و با گذشت زمان به سمت دیگر بدن منتقل می‌شوند.در واقع حرکات بدن این بیماران کند و تعادل آن ها ضفیف است.علائمی که بیان شد به عنوان علائم اصلی و شاخص بیماری پارکینسون در نظر گرفته می شوند.

"عوارض

علاوه بر اینها علائم دیگر نیز وجود دارد که ممکن است در همه ی این افراد مشاهده نشود اما در صورت وجود، ارزیابی و درمان و توانبخشی آنها حائز اهمیت است.

از جمله ی این علائم می توان مواردی همچون:

• بی قراری در خواب و یا خستگی در طول روز
  • صدای یکنواخت و یا لکنت زبان
  • دشواری در بلع
  • مشکلات حافظه گیجی یا زوال عقل
  • پوست چرب
  • یبوست و….را نام برد.

سازمان بهداشت عمومی بریتانیا عوارض عمده این بیماری را لقوه (لرزش بی اختیار اندام‌ها)، کند شدن حرکات و انقباض عضلات توصیف کرده است.در میان سایر عوارض بیماری، ناتوانی در حفظ تعادل بدن، دردهای عصبی، بی اختیاری ادرار، بی‌خوابی، تعرق بیش از حد، افسردگی و اضطراب است.

روش های پیشگیری از پارکینسون و نشانه های آن