کیست آراکنوئید

کیست آراکنوئید چیست و چه نشانه هایی دارد ؟

کیست آراکنوئید

کیست آراکنوئید براساس لایه آراکنوئید ( عنکبوتیه ) که یکی از سه لایه پوشاننده مغز است می باشد. تجمع مایع مغزی نخاعی در داخل لایه آراکنوئید باعث تشکیل این کیست ها می شود.
این کیست ها در نواحی مختلف جمجه و حد فاصل مغز و استخوان جمجمه تشکیل می شوند.
کیست های آراکنوئید معمولا در زمان تولد وجود دارند،گاهی نیز پس از ضربه به سر،جراحی،عفونت یا همراه تومور دیده می شوند. اکثر کیست های آراکنوئید بدون علامت هستند و به صورت اتفاقی حین تصویر برداری از مغز یافت می شوند.کیست های بدون علامت اغلب به درمان نیاز ندارند.

در صورتی که کیست باعث بروز علایمی شود باید پیگیری و توسط جراح درمان شود.

نشانه های بروز کیست

کیستهای آراکنونی کیسه‌های پر از مایع مغزی نخاعی هستند که بین مغز یا نخاع و غشای آن که یکی از سه غشایی است که مغز و نخاع را در بر می‌گیرد، واقع شده‌اند.کیستهای آراکنوئید روی غشای آراکنوئید شکل می‌گیرد و در فضای بین سخت شامه و غشای آراکنوئید گسترده می‌شود.

کیستهای آراکنوئیدی شایع ترین نوع کیستها مغز هستند. آنها اغلب مادرزادی هستند در بسیاری از افراد می تواند وجود داشته باشد و یا در هنگام تولد وجود دارد. آسیب یا ترومای سر نیز می تواند منجر به کیستهای ثانویه آراکنونی شود. کیست ها کیسه های پر از مایع هستند، نه تومور مغزی . بیشتر کیست های آراکنونی پایدار هستند و نیازی به درمان ندارند.

کیست های آراکویید با یک اسکن CT یا MRI تشخیص داده می شوند. درمان، در صورت لزوم، شامل تخلیه مایع از طریق عمل جراحی یا شانت کردن است.

برخی از کیست های آراکنوئید هرگز علائمی را نشان نمی دهند، اما برخی دیگر می توانند علائم را با فشار آوردن به مغز ایجاد کنند. بسته به اندازه و مکان کیستهای آراکنونی ، علائم ممکن عبارتند از:

• مشکلات در تعادل و پیاده روی
  • سر درد