علایم هشدار دهنده ضربه سر

بعد از ضربه سر این نشانه ها را جدی بگیرید :

اگر بیماری بعد از ضربه به سر دچار هر یک از علائم زیر شد سریعا او را به اورژانس برسانید:

▪︎ تغییر در سایز مردمک چشم

▪︎ ترشحات شفاف یا خونی از مغز ، دهان یا گوش

▪︎ کبود شدگی صورت

▪︎ آسیب شنوایی ، بویایی ، چشایی یا بینایی

▪︎ بی قراری

▪︎ سبکی سر

▪︎ از دست دادن هوشیاری

▪︎ کاهش سرعت تنفس

▪︎ از دست دادن هماهنگی عضلانی و عدم تعادل

▪︎ سر درد شدید

▪︎ تکلم بریده بریده یا تاری دید

▪︎ سفتی گردن

▪︎ استفراغ

▪︎ تورم در محل آسیب

چند توصیه هنگام ضربه به سر

1. پس از ضربه به سر حتی‌المقدور تا چهل و هشت ساعت در خانه تنها نباشید و بهتر است کسی پیش شما باشد.
  2. اگر دارویی را به طور مرتب مصرف می‌کنید، بخصوص داروی رقیق‌کننده خون (وارفارین) با پزشک مشورت کنید.
  3. از مصرف الکل و قرص خواب و دارویی که پزشک تجویز نکرده خودداری کنید.
  4. تا سه هفته از ورزش‌هایی که امکان برخورد یا افتادن در آنها وجود دارد پرهیز کنید.
  5. از رانندگی، موتور یا دوچرخه سواری یا کار با دستگاه‌های خطرناک تا وقتی کاملا احساس بهبودی نکرده‌اید پرهیز کنید.

بیشتر بخوانید : ضربه مغزی و علایم آن

صدمات ناشی از ضربه سر را نادیده نگیرید

1. عوارض ضربه به سر ممکن است جان فرد را به خطر بیندازد، یا باعث معلولیت دایمی او شود، بنابراین با شناخت علائم آن می‌توانید از خطراتی که در پی آن می‌آید، جلوگیری کنید.
  2. اگر پس از وارد شدن ضربه به سر، شاهد بروز علائمی مثل حالت تهوع، سردرد و تپش قلب شدید ، سریعا به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. در برخی موارد علائم شدیدتر و با خونریزی مغزی همراه است.
  3. وارد شدن ضربه به سر برای زنان و کودکان به مراتب خطرناک‌تر از مردان است و تا هفته‌های بعد ممکن است این آسیب ادامه داشته باشد.
  4. دکتر دانیل لابوتزیت استادیار مغز و اعصاب در دانشگاه برانکس نیویورک می‌گوید: ضربات وارده به سر منجر به نوسانات هورمونی در زنان می‌شود و ممکن است علائم آن حتی ماه‌ها بعد از ضربه بروز کنند. علائمی نظیر سردرد و گیجی که به مرور زمان بدتر هم می‌شود و می‌تواند منجر به خونریزی شود.
  5. تا زمانی که تشخیص قطعی نشده است، نباید هیچ‌گونه دارویی به فرد داد و بیمار باید تا زمانی که خطر رفع نشده است، در رختخواب استراحت کند.

کلینیک نورون کلینیک مغز و اعصاب اصفهان