ویروس کرونا چقدر جدی است ؟

از ویروس کرونا جدید نترسید ، اما کاملا هشیار باشید!

برای ابولا که گفته می‌شود دارای مکانیزم مشابهی با نسل جدید ویروس کرونا است، نرخ مرگ و میر ۱۰ درصد اعلام شد. به عبارتی ۱۰ درصد افرادی که دچار این بیمار می‌شدند، جانشان را از دست می‌دادند. این نرخ برای بیماری جدید ۲ درصد است. گفته‌های رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت تاییدی بر کم‌خطر بودن کرونا در مقایسه با بیماری‌های ویروسی مشابهی است که طی چند سال اخیر بروز کرده و در نهایت از بین رفته‌اند.

طبق گفته‌های رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت، نزدیک به ۷۰ درصد افراد مبتلا به نوع ویروس جدید، بین پنج الی هفت روز بعد رو به بهبودی رفته‌اند. در ۳۰ درصد بقیه ممکن است علائم شدیدی در سیستم تنفس فوقانی و تحتانی ظاهر شود.

تعداد کمی از بین این ۳۰ درصد، با وخامت اوضاع رو به رو شده و نیازمند بستری شدن در قسمت مراقبت‌های ویژه خواهند بود. از بین افرادی که کارشان به بخش مراقبت‌های ویژه کشیده می‌شود، نزدیک به ۷۰ درصد بهبود پیدا کرده و مرخص می‌شوند. ولی ۳۰ درصد بقیه به خاطر شدت بیماری به کام مرگ کشیده خواهند شد. این گفته‌های رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت نیز به همان نرخ ۲ درصدی کشنده بوده ویروس کرونا جدید اشاره می‌کنند.

آقای عرفانی میزان بیماری‌زایی و کشنده بودن کرونای نسل جدید را در مقایسه با آنفولانزای H1N1 کمتر می‌داند. جالب است بدانید یکی از اصلی‌ترین دلایل گسترش زیاد کرونای ووهان در سرتاسر چین و مخصوصا شهر ووهان، ترسناک نبودن علائم اولیه آن است، به همین دلیل بسیاری بیماری خود را جدی نگرفته و آن را یک سرماخوردگی عادی تلقی می‌کنند. در ابتدا، علائم نخستین، سرفه‌های خشک، سردرد و تب خفیف است که همیشه در زمان ابتلا به آنفلونزا نیز رخ می‌دهد. در موارد حاد، بیمار به نفس تنگی دچار خواهد شد.

در مقایسه با علائمی که ابتلا به سارس و ابولا در بدن بیمار به وجود می‌آورد، این موارد خفیف به نظر می‌رسند. فرد مبتلا به این دو بیماری با عفونت ریه مواجه شده و دردهای شدید ماهیچه‌ای امانش را می‌برد.

اختلال شدید در تنفس، اسهال و استفراغ و در مواردی خونریزی داخلی، جان فرد گرفتار به سارس و ابولا را می‌گرفت. اما در مبتلایان به ویروس کرونا ووهان چنین اتفاقاتی رخ نمی‌دهد. اغلب قربانیان بالای ۴۰ سال سن داشته و در پرونده پزشکی آ‌ن‌ها سابقه بیماری‌های حاد عفونی، قلبی و ریوی دیده می‌شود. این سابقه به طور واضح از ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن این دسته افراد خبر می‌دهد.

طبق آمارها، قربانیان کرونای سال ۲۰۲۰ سابقه بیماری حاد داشته‌اند. به همین دلیل نرخ مرگ و میر ناشی از از ابتلا به ووهان کمتر از بیماری‌های ویروسی مشابه از قبیل سارس و ابولا است. دانشمندان معتقدند در مکان‌های باز، احتمال انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر پایین است، اما در محیط‌های بسته، که فردی گرفتار به ویروس کرونا به همراه فردی سالم در آن قرار دارند، به شدت افزایش پیدا می‌کند.

تفاوت ویروس کرونا با آنفولانزا و سرما خوردگی