ورزش دربیماران مبتلا به MS

ورزش در بیماران مبتلا به MS

ورزش در بیماران MS 

● همانند افرادسالم ، ورزش در بهبود سلامتی بیماران MS تاثیر مثبت دارد.
● ورزش کردن با بهبود عملکرد عضلات و تقویت هماهنگی عصبی _ عضلانی ، به جبران هرچه بهتر نقایص حرکتی ناشی از بیماری MS کمک می کند .
● ورزش کردن با آزاد کردن ترکیبات ضد درد طبیعی بدن ، باعث بهبود درد در بیماران MS می شود.
● ورزش همچنین با آزاد کردن ترکیبات شادی آور باعث بهبود روحیه ، شادمانی و کیفیت زندگی بهتر در بیماران MS می شود.

احتیاط های لازم زمان انجام ورزش 

●ورزشهای شدید،که منجربه کشیدگی عضلات و تعریق فراوان شود توصیه نمی شود.
●فعالیت ورزشی خود را به تدریج و متناسب با سطح آمادگی جسمانی افزایش دهید و به یکباره ورزش های سنگین به بدن خود تحمیل نکنید.


بیشتر بخوانید : علایم بیماری MS 


۵ ورزش مخصوص برای بیماران مبتلا به MS

حوضچه آب خنک

 ورزش در آب خنک برای بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس ایده آل است. آب مانع ازگرم شدن بدن می‌شود و این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا یک سری از فعالیت هایی را که در محیط خشکی قادر به انجام آن‌ها نیستند، انجام دهند. به کار بردن جلیقه نجات و تخته شنا می‌تواند گزینه‌های کمکی مناسبی برای بیماران باشد.

تمرین با وزنه

تمرین با وزنه و دستگاه‌های بدنسازی از گزینه‌های پیشنهادی است. توصیه می‌شود درابتدا تمرین را با وزنه‌های سبک‌تر یا حتی بدون وزنه شروع کنند. همچنین تمرین سنگین که امکان انجام آن در یک روز نیست، تقسیم شود مثلا روز اول فقط تمرین عضلات بالاتنه و روز بعد تمرین عضلات پایین تنه انجام شود.

حرکات کششی

ورزش یوگا که ترکیبی از نفس کشیدن و حرکات آرام کششی است، می‌تواند بدن را آرام کند. بسیاری از بیماران که دچار سفتی عضلانی یا کاهش دامنه حرکاتی بودند، با انجام یوگا بهبودی خوبی را تجربه کردند.

پیلاتس

این ورزش نیز مانند یوگا دارای تمریناتی است که سبب تقویت جسمانی و روانی می‌شود و به تازگی در بین بیماران رواج پیدا کرده است.

ایروبیک یا ورزش‌های هوازی

در گذشته عقیده بر این بود که ورزش سبب تشدید خستگی و ضعف عضلات در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس می‌شود، اما تحقیقات اخیر نشان داده است که انجام ورزش‌های هوازی، سبب بهبود کیفیت زندگی بیماران و کاهش علایمی مانند خستگی و ضعف می‌شود.

تمام حرکات یا ورزش هایی که سبب افزایش ضربان قلب و سرعت تنفس شود هوازی محسوب می‌شود. انجام ۱۵ دقیقه ورزش هوازی در روز مطلوب است. اگر با انجام ورزش‌های هوازی زود خسته می‌شوید می‌توانید حرکات را به سه بخش پنج دقیقه‌ای در طول روز تقسیم کنید.


بیشتر بدانید : پالس تراپی و بیماری MS


 

نوشته های مشابه