درمان کمردرد

کمردرد چگونه درمان می شود ؟

کمردرد

کمردرد شایع‌ترین دلیلی است که فرد را مجبور می‌کند تا یک روز کاری خود را از دست بدهد و در جستجوی راهی برای درمان باشد. کمردرد شدید حتی می‌تواند برای بیمار آنقدر ناتوان کننده باشد که اجازه انجام هیچ کاری را به وی ندهد.

به طور طبیعی کمردرد در اثر آسیب‌دیدن، انجام فعالیت ورزشی یا کار سنگین و طولانی مدت و یا برخی از بیماری‌ها بروز می‌کند و منحصر به سن خاصی نمی‌باشد گرچه ما این عارضه را در بزرگسالان و افراد مسن به میزان بیشتری مشاهده خواهیم کرد.

کمردرد چه علائمی دارد؟

فردی که به کمردرد مبتلا شده است امکان دارد که علائم و نشانه‌های مختلفی را در جسم خود مشاهده نماید که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

• کم‌شدن وزن بدن
  • تب کردن
  • ورم‌کردن و ملتهب‌شدن ناحیه کمر
  • دردی که در نواحی پایینی پا و یا حتی قسمت زیر زانو حس می‌شود.
  • اختلالات دفع مانند بی‌اختیاری ادرار و مدفوع
  • بی‌حسی، سوزن سوزن شدن و یا ضعف کمر، ناحیه تناسلی و باسن‌ها
کمردرد

بیشتر بخوانید : درمان کمر درد و گردن درد

درمان کمردرد

کمردرد را می‌توان به سادگی با مدتی استراحت و به کارگیری درمان‌های خانگی رفع نمود اما در برخی موارد درمان پزشکی مورد نیاز و ضروری است.

درمان خانگی

• داروهای ضددرد و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن، می‌توانند کمردرد موقتی را برطرف نمایند.
  • کمپرس گرم یا سرد بر روی ناحیه نیز در اغلب موارد برای تسکین درد پیشنهاد خواهد شد.
  • استراحت کردن و کم‌کردن فشارهای وارده به کمر نیز نقش موثری در بهبود این عارضه دارد.

درمان پزشکی

• تجویز دارو بستگی به شرایط بیمار دارد. اگر درد با داروهای ضد درد ذکر شده تسکین پیدا نکند، برخی مخدرها مانند کدئین احتمالا درد را کاملا آرام خواهد کرد.
  • فیزیوتراپی، تحریکات و شوک‌های الکتریکی نیز تکنیک‌هایی می‌باشند که به راحتی بر روی عضلات کمر تاثیر گذاشته و درد آن را کم خواهند کرد. در این صورت برخی از ورزش‌های کمک کننده نیز برای انجام دادن روزانه به بیمار آموزش داده می‌شود.
  • در صورت عدم پاسخگویی روش‌های ذکر شده، تزریق کورتیزون راه حل دیگری است که به رفع درد کمک می کند.

درمان‌های تکمیلی

• طب سوزنی بهترین روش تکمیلی برای رفع کمردرد است که اثرات شگرفی در درمان دارد. متخصص طب سوزنی با شناسایی علل درد و اعمال این روش سبب ترشح هورمون اندورفین شده و با تحت تأثیر قراردادن عصب‌های مرتبط درد را محو خواهد نمود.
  • یوگا با اجرای نوع خاصی از حرکات و نرمش‌ها موجب قوی شدن عضلات ناحیه شده و مداومت بر آن می‌تواند به طور کامل کمردرد را ریشه‌کن سازد.
  • بهره‌مندی از تکنیک‌های ماساژ نیز در درمان کمردرد، روشی منحصربه فرد و کاراست که آرامش زیادی به عضلات ناحیه درگیر می‌دهد.

عمل جراحی

در برخی موارد، آسیب‌دیدگی‌های شدید پزشکان و جراحان را به انجام عمل جراحی وا می‌دارد. در غیر این صورت ممکن است ضررات جبران ناپذیری به سلامت بیمار وارد شود و توان حرکتی خود را از دست بدهد. فیوژن، دیسک مصنوعی و دیسکتومی کمری همگی روش‌هایی می‌باشند که قابلیت بهبود را در کمر بهتر و بیشتر نموده و از کارافتادگی کمر جلوگیری می‌کند.