سردرد های مهمی که لازم است به پزشک مراجعه شود ، کدامند ؟

سردرد های مهم

سردرد های مهمی که لازم است به پزشک مراجعه شود:
●سردرد در افراد باسن بالای ۵۰ سال
●سردرد هایی که اخیرا ایجاد شده اند .
●سردرد هایی که با سرفه ،عطسه یاپایین آوردن سر بدتر می شود .
●سردرد به دنبال ضربه به سر
●سردرد همراه با تب
●سردرد با تشنج یا ضعف یکطرفه اندام ها
●سردردی که بسیار شدید و در ظرف کمتر از۳۰ ثانیه به حداکثر شدت خود برسد .
●سردرد در خانم باردار
●سردرد در خانمی که قرص جلوگیری از بارداری مصرف می کند.

بیشتر بخوانید : سردرد های تیرکشنده و خنجری

انواع سردرد

آکادمی نورولوژی آمریکا سردردها را به چهار نوع اصلی تقسیم می کند، این چهار نوع عبارتند از:

• سردردهای عروقی (Vascular headaches) – دلیل این نوع سردردها احتقان و ورم رگ ها می باشد(افزایش جریان خون). معمول ترین این نوع سردرد ها میگرن بوده. افراد مبتلا به میگرن از دردی شدید در یک و یا دو طرف مغر خود، اختلال بینایی و ناراحتی معده رنج می برند. سایر علائم سردردهای عروقی شامل سردرد خوشه ای (cluster headaches) و سردرد سمی می باشد.
  • سردردهای انقباض عضلانی (سردرد تنشی یا tension headaches) – این نوع سردردها بدلیل سفت شدن و درگیری ماهیچه های صورت و گردن رخ داده و دلیل ۹۰ درصد انواع سردردها می باشد.
  • سردردهای کششی (Traction headaches) – این نوع سردردها معمولا ناشی از کشیدن نواحی حساس به درد سر رخ می دهد.
  • سردردهای التهابی (Inflammatory headaches) – این نوع سردردها نشانه سایر اختلالات بوده همچون عفونت سینوسی، مننژیت و یا سکته مغزی رخ می دهد.

بیشتر بدانید : سردرد های تنشی یا عصبی

زندگی با سردرد

برای خیلی از ما، سردردهایی که گاهی اوقات پیش می‌آیند، چیزی جز یک سرعت‌گیر موقت در روند خستگی‌ناپذیر روزهای شلوغ نیستند. به هر صورت، بیشتر مردم با ایجاد تغییرات کوچکی در سبک زندگی یا داروهای بدون نسخه این مشکل را تحمل می‌کنند.

تکنیک‌های ریلکسیشن، بایوفیدبک یا بازخورد زیستی (روش کنترل حالات روحی و عاطفی مثل دلواپسی و افسردگی از طریق تعدیل اعمال غیرارادی مثل فشار خون و تپش قلب به کمک ابزار الکترونیکی)، یوگا و طب سوزنی هم می‌توانند در درمان سر درد مؤثر باشند.

ولی برای بعضی از ما، سر درد مشکلی بزرگ‌تر از این حرف‌ها است. باید نشانه‌های سر درد خطرناک را خوب بشناسید و در صورت بروز آنها فورا برای درمان اقدام کنید. برای درمان میگرن و دیگر سردردهای جدی با پزشک‌تان همکاری کنید و در تله‌ی مصرف بیش از حد داروها گرفتار نشوید چون برای بعضی‌ها، سردرد بازگشتیِ ناشی از مصرف داروها بدترین درد است.

کلینیک متخصص مغز و اعصاب اصفهان